Bestillingsseddel til madkundskab

Skaermbillede 2024 05 27 kl. 16.35.32 | Domestic Science
  • Set
    237

Mine elever arbejder ofte med at skulle bestille råvarer i forbindelse med diverse opgaver – specielt på 7. og 8. årgang. Det er ofte en afsluttende opgave i mine undervisningsforløb. Dels for at “træne” og vanliggøre det at bestille råvarer, dels fordi det giver eleverne utrolig meget medbestemmelse og motivation, når de får indflydelse på den mad, som der skal tilberedes. Så har jeg lagt diverse benspænd ind i opgaver ala prøveoplæg, som eleverne skal løse i deres valg i den praktiske del.

 

Indkøbsseddel

Her følger mit bud på en indkøbsseddel til madkundskab, som mine elever arbejder meget med i undervisningen.

Under billedet har du mulighed for at download indkøbssedlen til eget brug.

 

Skaermbillede 2024 05 27 kl. 16.35.32 | Domestic Science
Jeg har sat min indkøbsseddel op således. Dels for at gøre det nemt for mig selv, dels for at gøre det overskueligt for eleverne.

 

Indkøbssedlen er sat op sådan at mængder skrives til venstre i hver kategori, hvorefter der skrives hvilken råvare det drejer sig om.

Skulle det ske, at eleverne ikke kan finde en boks til en bestemt råvare, kan de skrive den på “Diverse”. Jeg tager det personligt heller ikke så højtideligt, hvis eleverne skulle komme til at sætte en råvare forkert. Fx hvis smør blev placeret som en kølevare osv.  

 

Hent Indkøbsseddel til madkundskab her.

 

Kendte du denne regel?

Hvis eleven skal bruge 1 deciliter sødmælk, skal der reelt set skrives/bestilles 1 liter sødmælk til prøven. 

Skaermbillede 2024 05 31 kl. 08.10.41 | Domestic Science
Udklip fra Prøvevejledningen. Du skal reelt set bede eleverne skrive den hele råvare på. Altså skal eleverne bruge en deciliter sødmælk, skal der reelt set skrives en liter sødmælk.

 

Er du enig i dette?

Jeg må erkende, at jeg beder eleverne skrive præcist, hvad de skal bruge fra deres opskrifter. Skal du bruge to æg til en omelet og fire til en kage, jamen så skriver og bestiller de seks æg på ovenstående seddel. 

Det gør det simpelthen nemmere for mig for lærer at planlægge, og jeg pålægger ikke eleverne unødig arbejde – specielt til prøven. 

Herfra kan der så diskuteres, om det er vigtigt, at eleverne har styr på, hvor meget de reelt set skal bestille, når man handler. Dette er jo også en del af maddannelsen mod at kunne foretage indkøb i livet. Men er det vigtigt i folkeskolesammenhænge og madkundskabsprøver?

Det vil jeg lade dig om at vurdere… 

Hvor om alt er, kan det måske blive påpeget af en censor til madkundskabsprøven. Har det nogen reel relevans for prøveafviklingen?

Det vil jeg lade dig om at vurdere… 

Men her har du en indkøbsseddel til fri afbenyttelse. 

ingredienser

    Du vil måske også kunne lide